Minggu, 11 September 2011

apakah bedanya???

  Salam sehangat mentari dhuha kuucapkan.. Semoga bertambah iman pada hari ini,, Semoga hari ini lebih baik dari semalam kudoakan.. Semoga ceria-ceria selalu.. (^_^)!! Barangkali, ada rakan-rakan yang bertanya kepada diriku, apakah perbedaan antara kelasan wanita tersebut.. Antara muslihah, muslimah, mukminah, dan mujahidah.. Mereka bertanya, maka diriku pun menjawab..<Berdasarkan rujukan buku..>



:: Muslihah (^_^)!! ::

 Muslihah.... seorang wanita yang berperanan melakukan tugas-tugas islah dan pembaikan ke atas kerosakan yang berlaku dalam masyarakat..





:: Muslimah (^_^)!! ::








Muslimah.....bermakna dia perlu menjadi seorang wanita Islam yang benar-benar mengamalkan segala tuntutan agama sepertimana yang digariskan oleh Al-Quran dan As-Sunnah. Bukan hanya kalimah syahadah sebagai bukti keIslaman, malah menjadikan Islam sebagai cara hidup..




:: Mukminah (^_^)!! ::
Mukminah.....bukan sekadar beriman kepada Allah, Malaikat, Rasul, Kitab, Hari Kiamat dan Qada serta Qadar, bahkan melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Tegal hakikat iman yang sempurna itu adalah mengikrarkan dengan lidah, membenarkan dengan hati dan beramal dengan anggota badan.








:: Mujahidah (^_^)!! ::
Mujahidah.... seseorang wanita yang berjihad dan bersungguh-sungguh dalam apa jua situasi demi memastikan Islam terus bernafas dan di pandang tinggi.















erm.. diriku jua ada meletakkan 'seorang Sumayyah' dalam profilku.. Jadi,....

:: wanita Islam (^_^)!! ::
Sumayyah.... seperti yang sedia maklum. Sumayyah adalah serikandi  Islam zaman Rasulullah. Itulah nama ibu kepada Ammar bin Yasir yang menjadi wanita Islam yang pertama gugur sebagai syahid- demi mempertahankan iman dan akidah..








Konklusinya, diriku mendoakan semoga wanita hari ini menjadi seorang muslihah, muslimah, mukminah, mujahidah dan seorang Sumayyah... Insyaallah.. Amin (^_^)!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar